STEM op school
Het letterwoord STEM verwijst naar Science, Technology, Engineering, en Mathematics. Het gaat om schoolvakken, leergebieden, opleidingen en studierichtingen op het gebied van exacte wetenschappen, techniek en technologie en wiskunde, met inbegrip van ICT.
Vanuit de vaststelling dat er een structureel tekort is aan exacte wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt, vroeg het Vlaams Parlement de Vlor en de adviesraad voor Wetenschap en Innovatie (VRWI) om advies over een nieuw beleid voor de promotie van exacte wetenschappen en techniek. De raden pleitten daarin voor een stimuleringsplan voor wetenschappen en techniek in het onderwijs.
"Computers programmeren is het nieuwe zwemmen." Dat vindt Giovanni Samaey, professor toegepaste wiskunde aan de KU Leuven. Hij wil die vaardigheid opnemen in de eindtermen. We krijgen er namelijk betere leerlingen door.
"Wie goed kan programmeren, die kan ook op een gestructureerde manier een oplossing bedenken voor een probleem." Samaey breekt een lans voor de opwaardering van programmeren. Volgens hem kan het jongeren ook helpen om veiliger om te gaan met het internet.
Het hele interview kan je beluisteren op:
http://www.radio1.be/programmas/vandaag/neem-programmeren-op-de-eindtermen
Dit interview bevestigt wat we op STEM-navormingen horen en wat ICT - deskundigen ons vertellen.Dit bracht ons tot het opstellen van een leerlijn programmeren en STEM in onze lagere school.
Het letterwoord STEM verwijst naar Science, Technology, Engineering, en Mathematics. Het gaat om schoolvakken, leergebieden, opleidingen en studierichtingen op het gebied van exacte wetenschappen, techniek en technologie en wiskunde, met inbegrip van ICT.
Vanuit de vaststelling dat er een structureel tekort is aan exacte wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt, vroeg het Vlaams Parlement de Vlor en de adviesraad voor Wetenschap en Innovatie (VRWI) om advies over een nieuw beleid voor de promotie van exacte wetenschappen en techniek. De raden pleitten daarin voor een stimuleringsplan voor wetenschappen en techniek in het onderwijs.
"Computers programmeren is het nieuwe zwemmen." Dat vindt Giovanni Samaey, professor toegepaste wiskunde aan de KU Leuven. Hij wil die vaardigheid opnemen in de eindtermen. We krijgen er namelijk betere leerlingen door.
"Wie goed kan programmeren, die kan ook op een gestructureerde manier een oplossing bedenken voor een probleem." Samaey breekt een lans voor de opwaardering van programmeren. Volgens hem kan het jongeren ook helpen om veiliger om te gaan met het internet.
Het hele interview kan je beluisteren op:
http://www.radio1.be/programmas/vandaag/neem-programmeren-op-de-eindtermen
Dit interview bevestigt wat we op STEM-navormingen horen en wat ICT - deskundigen ons vertellen.Dit bracht ons tot het opstellen van een leerlijn programmeren en STEM in onze lagere school.